Πέμπτη, 2 Μαΐου 2024, 23:59:51

ΞΕΡΑΤΕ ΟΤΙ;

AMERICAN COWBOY

AMERICAN COWBOY

 
 
Ο χαρακτήρας του Cowboy είναι μέρος της Αμερικανικής ιστορίας και κουλτούρας. Καλύπτει μια περίοδο στην οποία η Αμερική μεγάλωσε με εκπληκτικούς ρυθμούς. Ο Cowboy ως προσωπικότητα ενσωμάτωσε όλες τις φυσικές ιδιότητες που με υπερηφάνεια οι Αμερικανοί επιδεικνύουν στον υπόλοιπο κόσμο, μέσα από τις ταινίες του Hollywood (όπως "Urban Cowboy"), ή τις διαφημίσεις (θυμηθείτε τον Cowboy man του Marlboro), ή μέσα από TV serial ("The Dukes Of Hazzard", "Bonanza"). Αλλά και μέσα από την Country μουσική ή και το Southern Rock.
 
 
Η πιο ρομαντική μυθική φιγούρα όλης της αμερικανικής κουλτούρας, ο Cowboy, αποτελει την επιτομή του περιπετειώδους ανθρώπου που είναι ανεξάρτητος, δυνατός και θαρραλέος. Είναι ψηλός και όμορφος. Τον φανταζόμαστε με στενό παντελόνι, δερμάτινα ειδικά καλύμματα παντελονιού για ιππασία και ψηλές μπότες, με ψηλά τακούνια και μεγάλα σπιρούνια. Φορά επίσης ένα χαρακτηριστικό κοντό jean jacket και ένα φουλάρι γύρω από το λαιμό του, ενώ έχει και ένα poncho που τον προστατεύει από τη βροχή και το κρύο. Το καπέλο που επίσης φορά προήρθε από το μεξικάνικο sombrero.
Ο Cowboy ζούσε σ’ έναν παράδεισο που έχει χαθεί πλέον μια για πάντα, ένα βουκολικό μέρος που βρίσκεται περισσότερο στη φαντασία μας, παρά σε μια πραγματική γεωγραφική περιοχή. Ο Cowboy έχει χαραχτεί στο μυαλό μας από μορφές κυρίως της δυτικής λογοτεχνίας, αλλά η μυθική διάσταση του Αμερικανού Cowboy γιγαντώθηκε μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο (1861-1865) μεταξύ Βορείων και Νοτίων. Όταν τα πληθυσμιακά κέντρα των ανατολικών περιοχών στράφηκαν στα ανοικτά βοσκοτόπια δυτικά του ποταμού Mississippi, για να ικανοποιήσουν την ολοένα και αυξανομένη ζήτηση σε βοδινό κρέας. Το πρώτο βήμα ήταν να χτιστούν σιδηρόδρομοι μέσα στην πολιτεία του Kansas (Wichita, Dodge City, Amblin, Haze City, Ellsworth).
Περιπετειώδεις έφηβοι και πολλοί βετεράνοι του στρατού, ειδικά από το Νότο, βρήκαν στα Ranch το νέο και απλούστερο τρόπο ζωής που αναζητούσαν. Πολλοί από αυτούς ήταν μαύροι ή μεξικάνοι, αλλά κανείς δεν το μάθαινε αυτό από τις ταινίες του Hollywood. Με αντοχή και επιμονή, έμαθαν να βοσκούν τα κοπάδια, να ρίχνουν λάσο και να τιθασεύουν άγρια άλογα. Αλλά περισσότερο φανταζόμαστε τον Cowboy στις πορείες των κοπαδιών, από τα Ranch του Texas στους τερματικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς του Kansas. Σ’ αυτά τα ταξίδια, που διαρκούσαν ολόκληρους μήνες, κοπάδια από χιλιάδες αγελάδες περνούσαν μπροστά από τα παρατηρητικά μάτια του, εκεί, στη άγρια φύση, ανέπτυξε τις ικανότητες του κι έγινε ένα με το άλογο του. Εργάστηκε σκληρά, υπέφερε στερήσεις και η ζωή του κινδύνευε συχνά από θύελλες, πανικόβλητες αγελάδες, ορμητικά ποτάμια αλλά και διαφόρους παράνομους τύπους. Αφού κατάφερε τελικά να οδηγήσει ένα άγριο κοπάδι μέσα από επικίνδυνα μονοπάτια για αρκετούς μήνες, βρήκε τελικά στις πόλεις-προορισμούς την άνεση ενός δωματίου ξενοδοχείου, τον τζόγο, πότο, γυναίκες, καλό φαγητό κι ένα μέρος για να ξεσαλώσει μ’ έναν ταραχώδη, αυθόρμητο τρόπο, ρίχνοντας και καμία γροθιά ή καμία μπιστόλια.
Ωστόσο, υπήρχαν όρια και οι αρχές των πόλεων προσλάμβαναν θρυλικές φιγούρες, σαν τον Wyatt Earp, τον Buffalo Bill, τον Doc Holiday και τον Bad Masterson για να τηρήσουν το νόμο και την τάξη.
 
 
Στις αρχές του 20ού αιώνα, οι συγγραφείς των βιβλίων τσέπης παρουσίαζαν τον Cowboy ως έναν ήρωα της άγριας Δύσης που κινείτο με το άλογο του μέσα σε μια αύρα τιμής και δικαιοσύνης. Ήρθε σε σύγκρουση με τους Ινδιάνους, τους τζογαδόρους, τους διεφθαρμένους αξιωματούχους, τους κακούς κτηνοτρόφους, τους ζωοκλέφτες, τους απατεώνες τραπεζίτες και τους πληρωμένους πιστολάδες. Μεγάλο ρόλο στην εικόνα που έχουμε σχηματίσει για τους Cowboy έχουν παίξει οι ταινίες. Από τις πρώτες ταινίες του βωβού κινηματογράφου, το Western πέρασε στην εποχή του ήχου και τις φθηνές, απλοϊκές ταινίες των δεκαετιών του ’40 και του ’50 (τις περίφημες ταινίες Β’ διαλογής), όπου οι καβαλάρηδες έτρεχαν με μεγάλες ταχύτητες για πολλή ώρα πάνω σε ακούραστα άλογα πυροβολώντας ασταμάτητα χωρίς να ξανά γεμίζουν τα πιστόλια τους. Ο John Wayne ήταν ο αρχετυπικός Cowboy των ταινιών, αφού εμφανίστηκε σε κλασσικές ταινίες όπως οι εξής “Stagecoach” (1939), “Red River” (1948) και “The Searchers” (1956). Οι χαρακτήρες που υποδυόταν ήταν έντιμοι και ποτέ δεν έψαχναν για μπελάδες, αλλά στην περίπτωση που έπεφταν σε μπελάδες, ήταν σίγουρο ότι θα νικούσαν πάντα. Μια από τις καλύτερες ταινίες Western προβλήθηκε το 1953, όταν ο Alan Ladd δημιούργησε τον Shane, τον ηρωικό Cowboy που δεν του λείπει τίποτα. Πιο χαμηλών τόνων ήταν πάντως τα Spaghetti Western, χωρίς να ξεχνάμε βέβαια την καυστική ταινία που έθεσε τέλος σε όλα τα Western, τη σπαρταριστή παρωδία του 1974 “Blazing Saddles” του Mel Brooks.
 
 
Ο Cowboy έχει τις ρίζες του στους Ισπανοφώνους Μεξικανούς αγελαδάρηδες και τσοπάνους προβάτων, τους Vaqueros που περιπλανήθηκαν στις πεδιάδες της άγριας Δύσης. Αυτοί εισήγαγαν τις δυτικές σέλες και έφεραν στην καθημερινότητα λέξεις όπως Sombrero, BBQ, Vamos κλπ. Η εποχή των κοπαδιών ξεκίνησε το 1870 και διήρκησε μόλις 30 χρόνια, αλλά η εικόνα του Cowboy κυριάρχησε μέχρι τις ημέρες μας σε ταινίες, τηλεόραση, λογοτεχνία, Luna Park, αλλά και μέσα από την μουσική Country, Western και Southern Rock.
Η επίδραση του Cowboy διήρκησε έναν Αιώνα και επηρεάζει ακόμη τις ζωές μας, ο Cowboy συμβολίζει τον τρόπο που καθορίζουν κάποιοι τον εαυτό τους και προστατεύουν την εικόνα τους απέναντι στον υπόλοιπο κόσμο… ελεύθεροι, ατρόμητοι, πρωτόγονοι και πάντοτε ετοιμοπόλεμοι.
Μέχρι και σήμερα, το να φοράει κάποιος Cowboy μπότες, καπέλα και ρούχα δυτικού Western τύπου θεωρείται ενδυματολογική δήλωση αλλά και άποψη.
 
 
Κείμενο: Ηλίας Κωστόπουλος.