Τρίτη, 7 Μαΐου 2024, 02:29:16

ΜΟΥΣΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H ιστορία πίσω απο το τραγούδι του Gary Moore - "Murder in the skies"

new picture     (3)

“Έκοψε απότομα ταχύτητα.Πετούσε με 400 χλμ/ώρα.Η ταχύτητα μου ήταν μεγαλύτερη.Δεν μπορούσα να κόψω περισσότερο.Οι προθέσεις του εισβολέα ήταν ξεκάθαρες.Αν δεν ήθελα να πέσω σε απώλεια στήριξης(1),θα έπρεπε να τον προσπεράσω.Αυτό ακριβώς έγινε.Μόλις είχαμε περάσει πάνω απ’τη Σαχαλίνη.Ήταν προφανές ότι ο στόχος επρόκειτο να διαφύγει...Τότε έλαβα τη διαταγή:’Κατάρριψε το στόχο!’

 

new    picture

Sukhoi Su-15.Ο θύτης

 

 

new picture    (1)

  Boeing 747.Το θύμα

“Έκοψε απότομα ταχύτητα.Πετούσε με 400 χλμ/ώρα.Η ταχύτητα μου ήταν μεγαλύτερη.Δεν μπορούσα να κόψω περισσότερο.Οι προθέσεις του εισβολέα ήταν ξεκάθαρες.Αν δεν ήθελα να πέσω σε απώλεια στήριξης(1),θα έπρεπε να τον προσπεράσω.Αυτό ακριβώς έγινε.Μόλις είχαμε περάσει πάνω απ’τη Σαχαλίνη.Ήταν προφανές ότι ο στόχος επρόκειτο να διαφύγει...Τότε έλαβα τη διαταγή:’Κατάρριψε το στόχο!’Εύκολο να το λες!Πως όμως;Με το πυροβόλο;Είχα ήδη ξοδέψει 240 σφαίρες.Να τον εμβολίσω;Αυτή είναι η τελευταία λύση.Για κάθε ενδεχόμενο είχα εκτελέσει στροφή και βρισκόμουν από πάνω του.Έπειτα είχα μια ιδέα. Κατέβηκα 2000 μέτρα από κάτω του,έβαλα μετάκαυση(2).Επέλεξα τους πυραύλους και σήκωσα απότομα το ρύγχος.Πέτυχε!!Ο στόχος κλείδωσε. ...Καταρρίψαμε το αεροπλάνο νόμιμα...Μετά αρχίσαμε τα ψέματα στις λεπτομέρειες:το αεροπλάνο πετούσε τάχα χωρίς φώτα αναγνώρισης και ναυτιλίας(3),ότι έριξα τροχιοδεικτικά(4) για προειδοποίηση ή ότι επικοινώνησα μαζί τους στο κανάλι εκτάκτου ανάγκης.” Η παραπάνω αφήγηση δεν είναι σκηνή του Top Gun.Είναι μέρος της συνέντευξης του επισμηναγού (major) Osipovich σχετικά με την κατάρριψη της πτήσης 007 της Korean Airlines πάνω από τη Σαχαλίνη την 1η Σεπτέμβρη του 1983.Το γεγονός προκάλεσε σάλο στα Μ.Μ.Ε. και σοβαρή κρίση στις σχέσεις Η.Π.Α.-Ε.Σ.Σ.Δ.Ο Gary Moore έγραψε το Murder in the skies ως τραγούδι διαμαρτυρίας για το θάνατο των 269 επιβατών της πτήσης. ΟΙ ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.Το 1983 ο ψυχρός πόλεμος ήταν στις δόξες του.Οι Η.Π.Α. σχεδίαζαν τον Πόλεμο των Άστρων,αμυντικό σύστημα
που-στα χαρτιά τουλάχιστον-θα κατέστρεφε οποιοδήποτε πυρηνικό όπλο εκτοξευόταν εναντίον τους.Σκόπευαν την εγκατάσταση των πυραύλων Πέρσινγκ και Κρουζ στη δυτική Ευρώπη και πραγματοποιούσαν μεγάλη στρατιωτική άσκηση στον Β.Ειρηνικό.Αεροσκάφη από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα παραβίαζαν συνεχώς τον Σοβιετικό εναέριο χώρο στην περιοχή της κατάρριψης.
Οι Σοβιετικοί είχαν εμπλακεί σε ένα πόλεμο φθοράς στο Αφγανιστάν.
Μετά το θάνατο του Μπρέζνιεφ,οι γενικοί γραμματείς του κόμματος άλλαζαν με ανησυχητικό για τα σοβιετικά δεδομένα ρυθμό (Αντρόπωφ,Τσερνιένκο)
με ότι αυτό συνεπάγεται σε ένα δυσκίνητο γραφειοκρατικό σύστημα.
Οι κατ’ επανάληψη παραβιάσεις του σοβιετικού εναέριου χώρου σ’αυτή την στρατιωτικά ευαίσθητη περιοχή και η αδυναμία κατάρριψης των Αμερικανών είχε οδηγήσει σε επίπληξη ή απόλυση πολλούς Σοβιετικούς αξιωματικούς της αεράμυνας,κάνοντας τους υπόλοιπους ‘λίγο’ πιο πρόθυμους να πατήσουν το κουμπί.Το σκηνικό του φόνου είχε στηθεί.

Η ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ

new picture    (2)

Σχήμα 1.Η παρέκκλιση της Πτήσης 007 και η προγραμματισμένη πορεία με διακεκομένη γραμμή


Η Πτήση 007 απογειώθηκε από τη Ν.Υόρκη και είχε προορισμό τη Σεούλ,
με ενδιάμεση στάση στο Άνκορατζ της Αλάσκας.Μετά την απογείωση από το Άνκορατζ και από λάθος στον αυτοματισμό του αυτόματου πιλότου,
το Boeing747 παρεξέκλινε της προγραμματισμένης διαδρομής (βλ.Σχήμα 1).
Το γεγονός δεν έγινε αντιληπτό από το πλήρωμα.Ως αποτέλεσμα το αεροπλάνο μπήκε στο σοβιετικό εναέριο χώρο πετώντας στα 11000 μέτρα πάνω απ’την Καμτσάτκα γύρω στις 4 τοπική ώρα.Απογειώθηκαν ένα Mig-23 και τρια Su-15 για να το αναχαιτίσουν χωρίς όμως επιτυχία.Το Boeing ξαναμπήκε στον διεθνή εναέριο χώρο για να παραβιάσει ξανά τον σοβιετικό πάνω από τη Σαχαλίνη λίγο μετά τις 5 τοπική ώρα.Αυτή τη φορά οι Σοβιετικοί ήταν πιο προετοιμασμένοι.
Ο Osipovich ήταν επικεφαλής των Su-15.Πλησίασε και έριξε προειδοποιητικές βολές με το πυροβόλο.Επειδή όμως τα βλήματα δεν ήταν τροχιοδεικτικά,
είναι αμφίβολο αν κανείς στο 747 να αντιλήφθηκε την παρουσία του. Ακολούθησε ο ελιγμός του Su-15,η διαταγή και η κατάρριψη του 747 με δυο πυραύλους.Ο πρώτος πέτυχε την ουρά και ο δεύτερος την αριστερή πτέρυγα.
Το αεροπλάνο ακυβέρνητο πλέον άρχισε την κάθοδο και πιθανότατα διαλύθηκε στον αέρα λίγο πριν την επιφάνεια της θάλασσας.Από στοιχεία που δόθηκαν μετά την κατάρρευση της Ε.Σ.Σ.Δ. έγινε αντιληπτό:1)Ότι οι πιλότοι του 747 δεν κατάλαβαν ποτέ το λάθος τους. 2)Ότι οι Σοβιετικοί μέχρι τέλους θεωρούσαν
το 747 κατασκοπευτικό.
Ο διάλογος μεταξύ του διοικητή της σοβιετικής αεράμυνας της Άπω Ανατολής (Kamensky)και του διοικητή της βάσης του Su-15 (Kornukov) τα λέει όλα.
Korn.-Να το καταρρίψουμε ακόμη και πάνω από διεθνή ύδατα;Αυτές είναι οι διαταγές;Καλά.
Kam.-Πρέπει να γίνει αναγνώριση.Μπορεί να είναι πολιτικό ή ένας θεός ξέρει τί άλλο.
Korn.-Ποιο πολιτικό;Πέταξε πάνω απ’την Καμτσάτκα.Ήρθε από τον ωκεανό
(σημ.απ’τη μεριά των Η.Π.Α.) χωρίς να δώσει στοιχεία(5).Αν περάσει τα σύνορα,δίνω εντολή κατάρριψης.

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΟΓΟΥ
Μετά την κατάρριψη ακολούθησαν σκηνές απείρου κάλλους πάνω απ’τις σορούς των θυμάτων με τους Αμερικανούς να προσπαθούν να εκμεταλευτούν το γεγονός για λόγους προπαγάνδας και μέσα στο όλο κλίμα να πετυχαίνουν την εγκατάσταση των Πέρσινγκ και Κρουζ στην Ευρώπη και τους Σοβιετικούς να μιλούν για κατασκοπευτικό αεροπλάνο,προβοκάτσια της CIA,να διεξάγουν εικονικές έρευνες για να παραπλανήσουν τους Δυτικούς και να παρενοχλούν
τα δυτικά σωστικά συνεργεία.Το μόνο καλό που βγήκε απ’την υπόθεση ήταν
ότι η κυβέρνηση Reagan επέτρεψε τη χρήση του GPS,που εκείνη την εποχή βρισκόταν στο στάδιο εγκατάστασης και για πολιτική χρήση προκειμένου να μην ξαναγίνουν τέτοια λάθη πλοήγησης.
Από τη μεριά μου δεν κατάλαβα πως είναι δυνατόν να βγαίνεις 650 χιλιόμετρα εκτός πορείας,να συναντάς στεριά-ολόκληρη τη χερσόνησο της Καμτσάτκα για την ακρίβεια-ώρες πριν την προβλεπόμενη απ’την πορεία που νομίζεις ότι έχεις και να μην παίρνεις χαμπάρι τίποτα.Αυτό για τους πιλότους του 747.Για τη σοβιετική αεράμυνα,από προειδοποιητικές βολές πάμε κατευθείαν στην κατάρριψη;Δεν περνάμε και μια-δυο φορές μπροστά από το πιλοτήριο του στόχου μην τυχόν δε μας είδαν;

GARY MOORE-MURDER IN THE SKIES    

new picture     (3)

Το γεγονότος και το σοκ που προκάλεσε έδωσε έναυσμα για μια ταινία, ντοκυμαντέρ και φυσικά το "Murder in the skies" του Gary Moore.Το τραγούδι βρίσκεται στο "Victims of the Future "του 1983.Είναι σύνθεση του ίδιου και του Neil Carter που έπαιζε keyboards και ρυθμική κιθάρα στο συγκρότημα του Gary. Έρχεται αμέσως μετά το γνωστότερο κομμάτι του δίσκου,το Empty rooms και είναι ότι πρέπει για να επαναφέρει το αυτί στον τρόπο που πρέπει να παίζεται το rock,ΔΥΝΑΤΑ !Αρχίζει με ένα σόλο της κιθάρας του Gary που σε βάζει κατευθείαν στο πνεύμα του τραγουδιού,το οποίο κάποιος φωστήρας για άγνωστο λόγο το έκοψε στην αμερικάνικη έκδοση του δίσκου.Σε όλο το κομμάτι η κιθάρα καλπάζει και ο Gary Moore με απλούς στίχους και άκρως εκφραστικό τρόπο περιγράφει ακριβώς αυτό που συνέβει.Μια εν ψυχρώ δολοφονία.

GARY MOORE-MURDER IN THE SKIES
Time was running out for all on board,
Soaring up through the shadows of night.
High above the clouds the engines roared,
This would be their final flight.

The russians have shot down a plane on its way to Korea.
Two hundred and sixtynine innocent victims have died.

Murder in the skies came without a warning.
Murder in the skies, black September morning.
Murder in the skies.

Time was running out for everyone,
Flying over the Sea of Japan.
None would live to see the rising sun,
Death was following close at hand.

The Russians have shot down a plane on its way to Korea.
Two hundred and sixty nine innocent victims have died.

Murder in the skies came without a warning.
Murder in the skies, black September morning.
Murder in the skies came without a warning.
Murder in the skies, black September morning.

Murder in the skies came without a warning.
Murder in the skies, black September morning.
Murder in the skies came without a warning.
Murder in the skies, black September morning.

Murder in the skies.
Murder in the skies.
Murder in the skies.
Murder, murder in the skies.
Murder in the skies.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ
Ιούλιος 1988.Περσικός Κόλπος.Εν μέσω του πολέμου Ιράν-Ιράκ αμερικάνικο καταδρομικό εμπλέκεται με ιρανικές δυνάμεις.Είναι εφοδιασμένο με το καλύτερο για την εποχή ραντάρ και με ένα cowboy για καπετάνιο.Ένα AirbusA300 (μήκος 54,άνοιγμα φτερών 45 μέτρα) της Iran Air  κατευθύνεται για Ντουμπάι προσεγγίζοντας το καταδρομικό.Οι χειριστές του ραντάρ το θεωρούν ως F-14 (μήκος 19,άνοιγμα φτερών 11 ως 19 μέτρα).Σε απλά ελληνικά,το πρώτο μοιάζει
με τρόλεϋ και το δεύτερο με Porsche 911.Μετά από 7 κλήσεις σε στρατιωτική συχνότητα τις οποίες δεν μπορούσε να λάβει το Α300 και 3 σε πολιτική
οι οποίες δεν έκαναν σαφές σε ποιο αεροσκάφος απευθύνονταν,το καταδρομικό καταρρίπτει το Α300 με δυο πυραύλους.Οποιοδήποτε μέλος του πληρώματος του καταδρομικού είχε ένα ζευγάρι κυάλια,θα μπορούσε να δει ότι αυτό που ερχόταν προς το μέρος τους ήταν Α300 και όχι F-14.Οι νεκροί είναι μεν 290 αλλά β’ διαλογής.Ιρανοί,Πακιστανοί,Ινδοι κτλ.Το θέμα πέρασε από τα πρωτοσέλιδα σε απλή αναφορά μέσα σε μια βδομάδα.Και φυσικά κανείς δεν το έκανε τραγούδι.

Σημειώσεις
1) Απώλεια στήριξης:όταν για κάποιο λόγο οι πτέρυγες του αεροσκάφους δεν παράγουν αρκετή άντωση για να το στηρίξουν και αυτό αρχίζει να πέφτει.
2) Μετάκαυση:Μηχανισμός που ψεκάζει καύσιμο στα καυτά καυσαέρια
της εξαγωγής του κινητήρα και αυτό αναφλέγεται αυξάνοντας την ώση του.
3)Υπονοεί ότι ήταν κατασκοπευτικό.
4) Τροχιοδεικτικά:Βλήματα που σχηματίζουν έντονο φωτεινό ίχνος κατά την πορεία τους.
5)Κάθε αεροπλάνο οφείλει να δώσει τα στοιχεία του πρωτού μπει στον εναέριο χώρο μιας χώρας.Όπως δεν κάνουν τα τουρκικά μαχητικά κάθε τρεις και λίγο στο Αιγαίο.

Βιβλιογραφία:Wikipedia:Flight 007,Iran Air Flight 655,Gary Moore.
Πτήση & Διάστημα:τεύχη 54,55.
Φωτογραφίες,σχήμα και στίχοι από το internet.
Ορθογραφικά,συντακτικά λάθη δικά μου.

Γιάννης Αμυγδαλάς