Παρασκευή, 3 Μαΐου 2024, 20:10:20

ΜΟΥΣΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tι υπάρχει πίσω απο το τραγούδι των IRON MAIDEN -"ACES HIGH"


Φανταστείτε ένα παράλληλο σύμπαν στο οποίο η σκληρή μουσική προήλθε από το λαϊκό ιδίωμα που
ευδοκιμεί σε κέντρα διασκέδασης στις παρυφές εθνικών οδών και πλήθος κυνοειδών αλυχτούν μέσα και έξω από αυτά.Προφανώς οι στίχοι της μουσικής μας θα περιοριζόταν σε θέματα όπως:
-Ξέρεις ποιός είμαι εγώ ρε;
-Αγάπη μου,λατρεία μου,καμμένη μπαταρία μου.
-Πω πω τί πόνος,τί καημός.
-Γιατί με άφησες μωρή!!!
και παραλλαγές των παραπάνω.
Ευτυχώς στο δικό μας σύμπαν η θεματολογία του rock και των εκφάνσεών του είναι λίγο διαφορετική.

Φανταστείτε ένα παράλληλο σύμπαν στο οποίο η σκληρή μουσική προήλθε από το λαϊκό ιδίωμα που ευδοκιμεί σε κέντρα διασκέδασης στις παρυφές εθνικών οδών και πλήθος κυνοειδών αλυχτούν μέσα και έξω από αυτά.Προφανώς οι στίχοι της μουσικής μας θα περιοριζόταν σε θέματα όπως:
-Ξέρεις ποιός είμαι εγώ ρε;
-Αγάπη μου,λατρεία μου,καμμένη μπαταρία μου.
-Πω πω τί πόνος,τί καημός.
-Γιατί με άφησες μωρή!!!
και παραλλαγές των παραπάνω.
Ευτυχώς στο δικό μας σύμπαν η θεματολογία του rock και των εκφάνσεών του είναι λίγο διαφορετική.
Σκοπός μου δεν είναι τόσο ή παράθεση και ερμηνεία των στίχων,όσο να σας κεντρίσω το ενδιαφέρον στα γεγονότα που σταθήκαν αφορμή για τη δημιουργία του εκάστοτε τραγουδιού.
Θα αρχίσω με ένα τραγούδι που για μένα έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία λόγω της ενασχόλησής μου με τον μοντελισμό,τα αεροπλάνα και την πτήση γενικότερα.


Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΑΣ


 IRON MAIDEN-ACES HIGH 1984
Ο Eddie στο εξώφυλλο του single του Aces High.Εικονίζεται στο πιλοτήριο ενός
Spitfire σε μια απ΄τις καλύτερες δουλειές του Derek Riggs.
Εντάξει,ο Derek άλλαξε το χειριστήριο του αεροσκάφους,αλλά υπάρχει και η ‘καλλιτεχνική αδεία’.

Βρισκόμαστε στον Ιούλιο του 1940.Ο Β’Π.Π.πλησιάζει να κλείσει χρόνο.Από τις χώρες που αρχικά
κήρυξαν τον πόλεμο στο Χίτλερ,ελεύθερη έχει μείνει μόνο η Μ.Βρετανία.Στα Βαλκάνια υπάρχει η ηρεμία πριν από τη θύελλα.Στα σχέδια των επιτελών του Γ’ Ράιχ προτεραιότητα έχει η απόβαση στη Βρετανία.Για να γίνει αυτό πρέπει να εκμηδενιστεί η R.A.F.(Royal Air Force),να αποκλειστούν τα νησιά  από αέρος και θαλάσσης και να καταστραφούν με αεροπορικές επιδρομές οι υποδομές του νησιού.Άρα το βάρος πέφτει στη Γερμανική πολεμική αεροπορία (Luftwafe-Λουφτβάφε).

new_picture
Η ΜΑΧΗ
Μετά από αναγνωριστικές πτήσεις και σποραδικούς βομβαρδισμούς τον Ιούλιο η κυρίως μάχη αρχίζει στις 13-8-40 με τη Λουφτβάφε να επιτίθεται εναντίον των Βρετανικών αεροδρομίων.
Όλο τον Αύγουστο οι Γερμανοί παρ’όλες τις βαριές τους απώλειες συνεχίζουν να σφυροκοπούν
τα αεροδρόμια και τις εγκαταστάσεις της RAF.Στην νοτιοανατολική Αγγλία τα πράγματα αρχίζουν και δυσκολεύουν για τους Βρετανούς,αλλά σαν από μηχανής θεός τους σώζει ο Αδόλφος Χίτλερ.
Αρχικά ο Χίτλερ είχε δώσει ρητή εντόλή να μην βομβαρδιστούν πόλεις.Την νύχτα της 23ης Αυγούστου βομβαρδίζεται το προάστιο Harrow του Λονδίνου από λάθος.Σε αντίποινα η RAF βομβαρδίζει το Βερολίνο.
Ο Χίτλερ διατάζει τον ανηλέη βομβαρδισμό των πόλεων.Στις 7-9 400 βομβαρδιστικά με τη συνοδεία εξακοσίων καταδιωκτικών βομβαρδίζουν νυχθημερών το Λονδίνο.Επί 2 μήνες κάθε νύχτα το Λονδίνο δέχεται την επίσκεψη της Λουφτβάφε.Οι επιθέσεις στα αεροδρόμια σταματούν και η RAF ανασυγκροτείται.Η Λουφτβάφε χάνει την ευκαιρία να γονατίσει τη RAF.Μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου που ο Χίτλερ αποφάσισε την αναβολή επ’ αόριστο της απόβασης,στον ουρανό της Αγγλίας επαναλαμβανόταν το ίδιο σενάριο.Οι γερμανικοί σχηματισμοί εφορμούν.Σχεδόν πάντα βρίσκουν μπροστά τους τα βρετανικά μαχητικά.Ακολουθεί αερομαχία με τους Βρετανούς συνήθως να επικρατούν.Τα βομβαρδιστικά αδειάζουν τις βόμβες τους όπου να ‘ναι για να ελαφρύνουν και να ξεφύγουν από τα καταδιωκτικά.Οι τυχεροί γυρίζουν στις βάσεις τους.Οι λιγότερο τυχεροί γυρίζουν κολυμπόντας.Οι άτυχοι-ζωή σε λόγου μας.Η μάχη κράτησε,σύμφωνα με τους Βρετανούς ιστορικούς,
μέχρι το τέλος του Οκτώβρη.Οι συνολικές απώλειες ήταν 1652 αεροσκάφη για τη Λουφτβάφε και 1087 αεροσκάφη για τη RAF.
ΑΙΤΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Χρησιμοποιόντας ποδοσφαιρική ορολογία,η Λουφτβάφε έχασε γιατί:
1.Έπαιζε εκτός έδρας.
Τα καταδιωκτικά της(Me-109) δεν είχαν την απαραίτητη ακτίνα δράσης για να παρέχουν σωστή προστασία στα βομβαρδιστικά.Όταν ένας πιλότος με το ένα μάτι σημαδεύει και με το άλλο κοιτά τον δείκτη του καυσίμου προφανώς δεν μπορεί να αποδόσει σωστά.Επίσης όταν ένας Βρετανός πιλότος εγκατέλειπε το αεροσκάφος του σώος,μπορούσε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να βρίσκεται στο cockpit ενός άλλου και να συνεχίσει τη δουλειά του.Ο Γερμανός πιλότος αν εγκατέλειπε πάνω απ’την Αγγλία,συνέχιζε την καριέρα του ως αιχμάλωτος πολέμου,ή ως τροφή για τα ψάρια αν εγκατέλειπε πάνω απ’την Μάγχη.
2.Δεν είχε τους κατάλληλους παίκτες.
Τα βομβαρδιστικά της Λουφτβάφε δεν είχαν σχεδιαστεί για την αποστολή που τους ανατέθηκε.Ήταν όλα μέσα βομβαρδιστικά-με εξαίρεση το ανέκδοτο που λεγόταν Stuka-σχεδιασμένα για τις ανάγκες του blitzkrieg.Η Λουφτβάφε χρειαζόταν βαρύ βομβαρδιστικό υψηλών επιδόσεων με αντίστοιχα βαρύ αμυντικό οπλισμό.Κάτι τέτοιο δεν το απέκτησε ποτέ.Αυτό που είχε ήταν αεροσκάφη που έπιαναν το πολύ 500 χ.α.ω.μετέφεραν το πολύ 2 τόνους βομβών και είχαν για την άμυνά τους 3 ως 6 πολυβόλα στραμμένα προς διάφορες κατευθύνσεις.
4. Είχε για προπονητή έναν ηλίθιο.
Ο <καλός χοντρο-Γκέρινγκ>όπως αποκαλούσε τον στρατάρχη του ο Χίτλερ,ήταν ο διοικητής της Λουφτβάφε. Άσσος πιλότος και ο ίδιος με 22 καταρρίψεις στον Α’ΠΠ,θα περίμενε κανείς να διαθέτει στοιχειώδη  ευφυΐα.Αναφέρω κάποιες από τις διαταγές που εξέδωσε.
-Οι επιθέσεις εναντίον σταθμών ραντάρ είναι περιττές γιατί δεν αποδίδουν.(15-8-1940)
Η RAF είχε εγκαταστήσει δίκτυο σταθμών ραντάρ που κάλυπτε όλο το ανατολικό και νότιο τμήμα του νησιού(αιφνιδιασμός kaputt για τη Λουφτβάφε) και εθελοντές πολίτες που παρατηρούσαν τον ουρανό και ενημέρωναν για οτιδήποτε έπεφτε στην αντίληψή τους.Όλες οι πληροφορίες έφταναν στο κέντρο ελέγχου της RAF και με βάση αυτές αποφασιζόταν πότε,πόσες και ποιές μονάδες θα εμπλέκονταν στη μάχη.Γι’ αυτό οι Γερμανοί έβρισκαν σχεδόν πάντα τη RAF να τους περιμένει.
Ίσως οι σταθμοί ραντάρ να ήταν δύσκολοι στόχοι ή να επιδιορθώνονταν γρήγορα,κανείς όμως στο επιτελείο της Λουφτβάφε δε σκέφτηκε να χτυπήσει το ηλεκτρικό δίκτυο των σταθμών;Ούτε καν το επικοινωνιακό δίκτυο;
-Κάθε σχηματισμός Stukas θα συνοδεύεται από 3 σχηματισμούς καταδιωκτικών.(15-8-1940)
Βλέποντας αυτό το θέαμα στον ουρανό θα έμοιαζε σαν κυρία των βορείων προαστίων(Stukas) που βγάζει βόλτα τα 3 σκυλάκια της(καταδιωκτικά) δεμένα με τα λουράκια τους.Ταχύτητα,ευελιξία και πρωτοβουλία kaputt για τα καταδιωκτικά.
-Προκειμένου να παραμείνει αρεστός στον Χίτλερ,αντί να αντιταχθεί στην διαταγή του για τον βομβαρδισμό των πόλεων,ως γνήσιος αυλοκόλακας την επικρότησε.
Ο βομβαρδισμός των πόλεων κόστισε στη Βρετανία 23000 άμαχους νεκρούς στο διάστημα Ιουλίου-Δεκεμβρίου 1940.Δεν κατόρθωσε όμως να σπάσει το ηθικό των Βρετανών και κυρίως όσο η Λουφτβάφε έχανε υλικό και άντρες πάνω από τις πόλεις, τα εργοστάσια συνέχιζαν την παραγωγή μαχητικών και η RAF επούλωνε τις πληγές της.
Έριχνε το φταίξιμο της αποτυχίας στους πιλότους του-κυρίως αυτούς των καταδιωκτικών-αντί να αντιληφθεί ότι δεν μπορούσε να επιτύχει το σκοπό του με τα μέσα που είχε και τον τρόπο που τα χρησιμοποιούσε.
Από όλα τα παραπάνω είναι φανερό γιατί η RAF κέρδισε τη μάχη.Το πείσμα των Γερμανών και η επιμονή του Χίτλερ να κυνηγά μια χίμαιρα απλά παρέτειναν τη διάρκεια και τις απώλειές της.

IRON MAIDEN  CHURCHILL’S SPEECH/ACES HIGH
Ένα τόσο σημαντικό γεγονός για την ιστορία της χώρας τους φυσικά δεν μπορούσε να περάσει απαρατήρητο από τους Iron Maiden ,οι οποίοι ουκ ολίγες φορές έχουν γράψει τραγούδια με ιστορικά ή μυθολογικά θέματα.
Το τραγούδι ανοίγει το 5o Lp της μπάντας ,το Powerslave του 1984.Είναι σύνθεση του Steve Harris.
Στις συναυλίες το τραγούδι αρχίζει με τον ήχο της μηχανής ενός Spitfire και τον λόγο που εκφώνησε ο Winston Churchill στο Βρετανικό κοινοβούλιο στις 4-6-1940.

We shall go on to the end.
We shall fight in France.
We shall fight on the seas and oceans.
We shall fight with growing confidence and growing strength in the air.
We shall defend our island whatever the cost may be.
We shall fight on beaches, we shall fight on the landing grounds.
We shall fight in the fields and in the streets.
We shall fight in the hills.
We shall never surrender.

There goes the siren that warns of the air raid
Then comes the sound of the guns sending flak(1)
Out for the scramble(2) we’ve got to get airborne
Got to get up for the coming attack

Jump in the cockpit(3) and start up the engines
Remove all the wheelblocks there’s no time to waste
Gathering speed as we head down the runway
Gotta get airborne before it’s too late

Running, scrambling, flying
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces(4) high

Move in to fire at the mainstream(5) of bombers
Let off a sharp burst and then turn away
Roll over, spin round and come in behind them
Move to their blindsides(6) and firing again

Bandits at 8 o’clock(7) move in behind us
Ten Me-109’s out of the sun(8)
Ascending and turning our Spitfires to face them
Heading straight for them I press down my guns

Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high

1.Flak: αντιαεροπορικά πυρά
2.Scramble: γρήγορη απογείωση προς αντιμετώπιση άμεσης απειλής
3.Cockpit: πιλοτήριο
4.Ace: άσσος χαρακτηρίζεται ο πιλότος που έχει σημειώσει 5 καταρρίψεις
5.Mainstream: σχηματισμός
6.Blindside: τυφλά σημεία στην άμυνα ενός βομβαρδιστικού όπου οι πυροβολητές του δεν μπορούν να βάλλουν
7.Bandits at 8 o’clock: Βάζοντας ένα ρολόι έτσι ώστε το 12 να δείχνει μπροστά μας,καθορίζουμε τις υπόλοιπες κατευθύνσεις βάσει των ωρών του.Τρεις η ώρα είναι δεξιά μας,έξι η ώρα είναι πίσω μας,εννέα η ώρα είναι αριστερά μας.Άρα η φράση σημαίνει:εχθρός πίσω και αριστερά.
8.Out of the sun: προσφιλής τακτική επίθεσης από τη μεριά του ήλιου έτσι ώστε ο αμυνόμενος να έχει τον ήλιο στα μάτια του και να μην μπορεί να δει τον επιτιθέμενο.


Βιβλιογραφία: Πτήση & Διάστημα τεύχος 71,Wikipedia:battle of Britain
Φωτογραφία από internet,χάρτης από Wikipedia:battle of Britain
Στίχοι από το αντίτυπό μου του Powerslave
Ορθογραφικά,συντακτικά λάθη δικά μου
 

Γιάννης Αμυγδαλάς