Πέμπτη, 9 Μαΐου 2024, 00:36:21

HEAVY AND SOUTH (FLASHBACK)

JERUSALEM - "Jerusalem" 1972 (review)

JERUSALEM
JERUSALEM

1972
(Deram Records)

SIDE I: Frustration, Hooded Eagle, I See The Light, Murderer’s Lament, When The Wolf Sits.
SIDE II: Midnight Steamer, Primitive Man, Beyond The Grave, She Came Like A Bat From Hell.

JERUSALEM: Lynden Williams – Vocals, Bob Cooke – Guitar, Bill Hinde – Guitar, Paul Dean – Bass and Ray Sparrow – Drums.
Produced by Ian Gillan.


Όπως κάθε σοβαρός συλλέκτης δίσκων βινυλίου στο Hard Rock της δεκαετίας του ’70 που ψάχνει άγνωστα έως και ξεχασμένα (cult obscure) αριστουργήματα στα σκονισμένα υπόγεια (και όχι μόνο) δισκάδικα, έτσι κι εγώ χάρηκα ιδιαιτέρως όταν βρήκα αυτό το μουσικό διαμάντι.
Ο λόγος που το έψαχνα αυτό το βινύλιο, ήταν γιατί την παραγωγή έχει κάνει ένας από τους αγαπημένους μου τραγουδιστές, ο μεγάλος Ian Gillan, ναι καλά διαβάσατε ο Ian Gillan των Deep Purple και μάλιστα εν έτη 1972.
Το γεγονός ότι έχει παραχθεί από τον Ian Gillan θα έπρεπε να του εξασφαλίζει τουλάχιστον την επιτυχία, ωστόσο έμεινε στο σκοτάδι και έγινε συλλεκτικό, αρκετά χρόνια αφότου κυκλοφόρησε άρχισαν να ασχολούνται και πάλι κάποιοι μαζί του. Την ίδια χρονιά λίγο μετά την κυκλοφορία του δίσκου, κυκλοφόρησαν και το single “Kamakazi Moth” (κι αυτό σε παραγωγή Gillan), αυτό το τραγούδι δεν υπάρχει στο δίσκο, πάρα μετά από χρόνια στις επανεκδώσεις των LP και των CD. Η ωραία ζωγραφιά στο εξώφυλλου του δίσκου με τον Ναϊτη Ιππότη, ανήκει στον κιθαρίστα του σχήματος Bob Cooke, η original κόπια βινυλίου κοστίζει περίπου τα 250-300 ευρώ, ενώ η επανέκδοση τα 15 με 20.
Αυτό το album των Jerusalem είναι ένα καθαρό, ανόθευτο 70’s proto-Metal με απίστευτα βαριά riffs, σε μουσικό στυλ έχουν περισσότερο κοινό με τους Judas Priest, τους Foghat, τους Uriah Heep, τους Black Sabbath ή τους Deep Purple.
Οι Jerusalem ήταν ένα Βρετανικό σκληρό Hard Rock, Metal, Heavy Rock/ Psych συγκρότημα. Η πενταμελής αυτή μπάντα κυκλοφόρησε μόνο ένα ομότιτλο album το 1972 για την Deram Records, παρακλάδι της Harvest/ EMI της εταιρίας δηλαδή των Deep Purple. Έπαιξαν σε όλη την Ευρώπη και μοιράζονταν την ίδια σκηνή με μπάντες όπως οι Black Sabbath, οι Deep Purple, οι Uriah Heep, ο Rory Gallagher, ή οι Led Zeppelin, επίσης έπαιξαν σε μερικά από τα σημαντικότερα festival της Ευρώπης με πάνω από 50.000 ακροατήριο.
Γύρω στο 1966 δυο συμμαθητές Γυμνασίου ο Paul Dean και ο Ray Sparrow, στην περιοχή Salisbury, Wiltshire της Αγγλίας δημιουργούν ένα τοπικό ερασιτεχνικό συγκροτήματα μαζί με τον Chris Skelcher. Στην αρχή ήταν τρίο και έπαιζαν μόνο διασκευές, αργότερα φεύγει ο Chris και έρχονται οι κιθαρίστες Bob Cooke και Bill Hinde. Ηχογραφούν ένα demo με δυο τραγούδια που τελικά πέφτει στα χέρια του Ian Gillan (Deep Purple), ξετρελαίνετε μαζί τους και πάει αμέσως να τους δει live, εντωμεταξύ οι Jerusalem έχουν ήδη στη σύνθεση τους και τον τραγουδιστή Lynden Williams.
Η μουσική και ο ήχος των Jerusalem είναι ένας απειλητικός συνδυασμός από over-the-top φωνητικά και αιχμηρές κλασικές κιθάρες, που μπορεί εύκολα να περάσει κάτι από NWOBHM και Ηeavy Μetal καθώς είναι μπροστά πολύ από την εποχή του. Είναι ένα must-have για τους οπαδούς του Hard Rock της δεκαετίας του '70, αλλά και για τους οπαδούς του NWOBHM της δεκαετίας του '80.
Σχεδόν 40 χρόνια μετά, το Hard Rock και το Heavy Metal της μουσικής τους σε ταξιδεύει πίσω στο χρόνο, όταν τα πρώτα Heavy συγκροτήματα ήταν ακόμη σε εξέλιξη. Τα riffs από μπάντες της δεκαετίας του ’80, ’90 αλλά ακόμα και του σήμερα εξακολουθούν να επηρεάζονται από τους προγόνους-πρωτοπόρους του Hard Rock και του Heavy Metal, οι Jerusalem ήταν μία από εκείνες τις μπάντες των οποίων το στυλ ήταν τραχύ, ακατέργαστο, doom και βαρύ, ενώ έχει επηρεάσει πολλούς μουσικούς του σήμερα. Έχει ειπωθεί από πολλούς στο χώρο, ότι η μπάντα αυτή ήταν μια σημαντική επιρροή για πολλά από τα 2ης γενιάς Heavy Metal σχήματα της δεκαετίας του ’80.
Στα του δίσκου τώρα, που είναι ένα πραγματικά kick-ass album, τα riffs και τα φωνητικά σε βασανίζουν σε μια εντελώς σκοτεινή εικόνα από οτιδήποτε άλλο επιχειρήθηκε μέχρι τότε. Οι στίχοι του group συχνά έρχονται αντιμέτωποι με τον Χάρο, τη μοναξιά, την αποξένωση και το θάνατο είναι αρκετά doomy δηλαδή.
Το album ανοίγει με το καλημέρα, με δυο κολασμένα εκπληκτικά τραγούδια τα “Frustration” και “Hooded Eagle”, το πρώτο είναι ένα δυναμικό Rock με ένα riff για θάνατο, ενώ το δεύτερο είναι ένα σκοτεινό σκληρό up-tempo με κατακόρυφη άνοδο. Αυτό βέβαια θέτει τις βάσεις για ένα σκληρό βαρύ πρότυπο, που σε όλο το υπόλοιπο του δίσκου εξακολουθεί να παραδίδετε με επιτυχία με τα έξης κυρίως τραγούδια “Murderer’s Lament”, “When The Wolf Sits”, “Midnight Steamer”, “Beyond The Grave”, και “She Came Like A Bat From Hell”.
Απλώς να αναφέρω ότι αυτά εδώ τα παιδιά ήταν αρκετά Heavy και Doom για την εποχή τους, ενώ το τραγούδι "Primitive Man” (το αγαπημένο μου) θα μπορούσε να ήταν άνετα στον δίσκο των Black Sabbath,“Vol.4”.
Λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του πρώτο τους δίσκου, το σχήμα των Jerusalem διαλύεται, τρία μέλη συγκροτούν τους Pussy και ηχογραφούν ένα single, πάλι σε παραγωγή Gillan. Ενώ μια συλλογή με ακυκλοφόρητα (live, demos) τραγούδια των Pussy κυκλοφόρησε το 2011.
Τέλος το 2009 κυκλοφόρησαν ακόμα ένα album το “Escalator” μετά από 37 ολόκληρα χρόνια, από τα αρχικά μέλη είναι μόνο ο Bob Cook και ο Lynden Williams, το οποίο όμως δεν έχω ακούσει και έχω γνώμη.

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ JERUSALEM
Jerusalem [1972]
Escalator [2009]

 

TRIVIA: Ιδού λοιπόν, τι είχε γράψει ο Ian Gillan στο οπισθόφυλλο του δίσκου, για τους Jerusalem.
“This is the first album by Jerusalem, a band which excites me very much; they are rough, raw and doomy with their own strong identity. As they are young and a bit green, they don't follow many rules, so their material is almost crude - but still immensely powerful in content. I believe that, whenever possible, the work of writers and players in their formative stages should be recorded; before inhibition and self-consciousness set in, before fire and aggression die down, and while they are still absorbing influences and doing things which others might consider 'uncool'. Most important though, before they might develop that self-imposed rigidity which afflicts so many. I hope none of these things happen to Jerusalem, we'll have to wait and see, this album is just in case. I hope you like it as much as I do”.

 

Κείμενο: Ηλίας Κωστόπουλος.